• Login
    Mostra Item 
    •   Unical - archivio istituzionale delle tesi di dottorato
    • Tesi di Dottorato
    • Dipartimento di Studi Umanistici - Tesi di Dottorato
    • Mostra Item
    •   Unical - archivio istituzionale delle tesi di dottorato
    • Tesi di Dottorato
    • Dipartimento di Studi Umanistici - Tesi di Dottorato
    • Mostra Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    La letteratura weird

    Mostra/Apri
    corigliano.pdf (4.533Mb)
    Creato da
    Corigliano, Francesco
    De Gaetano, Roberto
    Ganeri, Margherita
    Metadata
    Mostra tutti i dati dell'item
    URI
    http://hdl.handle.net/10955/1678
    https://doi.org/10.13126/unical.it/dottorati/1678
    Descrizione

    Formato

    /
    Dottorato di ricerca internazionale in studi umanistici: Testi, saperi, pratiche dall’antichità classica alla contemporaneità, Ciclo XXXI, a.a. 2018-2019; The thesis is a study on the weird fiction, a particular type of speculative fiction. The survey is based on two inquiries: a tentative of definition of the weird fiction itself, and an investigation about the evolution of the fantastic between the XIX and XX centuries. The first chapter analyses different theoretical positions about the fantastic (primarily by C. Todorov and R. Ceserani) and about the weird (especially in the works by the critics S. T. Joshi and M. Fisher). The result is an analytic proposal: the weird fiction is a literary mode specific for the supernatural narrative, an evolution of the “fantastic” developed under the influence of Modernism and strongly linked to its cultural and aesthetic references. The thesis then proceeds with a discussion on the works of weird fiction authors, investigating how the fantastic turned in weird in three different literary and cultural contexts. The second chapter examines the narrative works by H. P. Lovecraft, delving also into his critical position about the supernatural fiction. The third chapter focuses on S. Grabiński and his short tales heavily influenced by Decadentism. The fourth chapter studies the fiction written by J. Ray and how it is related to a research of innovation in the speculative fiction. Through these examples, the thesis defines the weird as a literary mode specific for the narration of supernatural themes, based on continuous omissions and allusions that constantly flip over the perception of reality.; Università della Calabria
    Soggetto
    Narrativa fantastica
    Relazione
    L-FIL-LET;11

    Policy e regolamenti
    Copyright © Università della Calabria - Sistema Bibliotecario di Ateneo - Servizio Automazione Biblioteche | DSpace 6.3
    Contattaci
    Theme by 
    @mire NV
     

     

    Ricerca

    Esplora perArchivi & CollezioniData di pubblicazioneAutoriTitoliSoggettiQuesta CollezioneData di pubblicazioneAutoriTitoliSoggetti

    My Account

    LoginRegistrazione

    Policy e regolamenti
    Copyright © Università della Calabria - Sistema Bibliotecario di Ateneo - Servizio Automazione Biblioteche | DSpace 6.3
    Contattaci
    Theme by 
    @mire NV